طریقت تشخیص فیروزه نیشابور، کرمان و دامغان

donya-k

ارتباط از طریق یاهو مسنجر
1
محل تبلیغات شما
2
محل تبلیغات شما
3
محل تبلیغات شما

عضویت درخبرنامه

تبلیغات شما

برگ گرافیک

طریقت تشخیص فیروزه نیشابور، کرمان و دامغان
بازديد : 55

فیروزه کرمان بسیار ضخیم و گوشتی است. هر گاه یک لایه فیروزه ضخیم به رنگ آبی روشن دیدید که حتی زیر نگین هم فیروزه بود، به احتمال زیاد فیروزه کرمان است.

 

 

 

اما فیروزه دامغان که آن هم بسیار نازک است. معمولا پشت نگین را با خاک یا گل پر می کنند تا بتوانند آن را روی چوب بچسبانند و بتراشند. در غیر این صورت فیروزه در حین تراش، خرد خواهد شد. این لایه خاک به سهولت قابل تشخیص است و گاهی ممکن است از فیروزه جدا شده باشد. رنگ و طرح شجر فیروزه دامغان به فیروزه نیشابور بسیار نزدیک است.

نیاز به تاکید نیست که هر قدر بیشتر فیروزه ببینید، در تشخیص فیروزه مهارت بیشتری خواهید یافت. برای تشخیص فیروزه اصل باید پشت نگین فیروزه را بازرسی کرد. اغلب فیروزه هایی که در بازار موجود است، اصل هستند اما تشخیص معدن آن دشوار است.

معیارهایی که بر شمردم تقریبا در 95% موارد صادق است.

فیروزه ایران

توجه کنید که همه این فیروزه ها را در بازار بین المللی به نام فیروزه ایران می شناسند و در خارج از کشور چندان مهم نیست که فیروزه از کدام معدن ایران به دست آمده است. در داخل کشور، نام فیروزه نیشابور باعث شده تقاضای این فیروزه بالا باشد و در نتیجه قیمت آن نیز بالا برود. فقط به این نکته توجه کنید که روی نگین شما نمی نویسند «فیروزه نیشابور» یا «فیروزه کرمان»! کسی هم پشت نگین شما را نمی بیند. به ظاهر و زیبایی نگین توجه کنید نه به معدن آن!

 

منبع:persian



می پسندم نمی پسندم

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







[تبادل لگو با ما]

Friends
تمامی حقوق مطالب برای این سایت محفوظ میباشد. قالب طراحی شده توسط: برگ گراف و ترجمه شده توسط : قالب گراف